30 maart 2009

Lente!


Een bos tulpen van de markt. Voor weinig geld.
Het is nu echt lente.

6 december 2008

Composteren zonder tuin: het Bokashi-experiment


Ik twijfel er al een tijdje aan of het GFT-afval dat wekelijks door de stad wordt opgehaald, wel degelijk gecomposteerd wordt en of het niet mee verbrand wordt met het restafval. Tegenwoordig mag je in Antwerpen je GFT mee in de restafvalzak steken. Hoe dat dan later gescheiden wordt, zal iemand mij eens moeten uitleggen.

Tegelijk wil ik beter zorgen voor de planten die ik nu heb en ik denk eraan om in het voorjaar een aantal makkelijke groenten en fruit op ons terras te kweken. Voor zover ik weet, heb je voor gezonde planten goede compost nodig.

Dus ben ik beginnen zoeken op internet naar een mogelijkheid om zelf compost te maken. Een compostvat is niet echt een optie omdat het in de zomer de hele dag in de zon zou staan en een behoorlijke geur zou afgeven. Gedaan met gezellig op het terras te eten of te lezen... Ook een wormenbak zie ik niet echt zitten. Zolang de beestjes onzichtbaar blijven, heb ik er geen probleem mee. Maar als ik de bak moet omkieperen om de compost en de wormen te scheiden, verstijf ik lichtjes. Het is kinderachtig, ik weet het, maar ik ben een beetje vies van het gewriemel en de gladde lijfjes van wormen. Na veel gezoek, vooral op Engelstalige sites, kwam ik bij Bokashi. En deze manier sprak me onmiddellijk aan.

Hoe werkt het?
* Je koopt een Bokashi-starterspakket dat bestaat uit twee emmers die luchtdicht afgesloten kunnen worden met onderin een kraantje om vocht af te tappen. Daar wordt ook een pak Bokashi-starter bij geleverd.
* Je verzamelt dagelijks je gft-afval, maar ook vlees- en visresten, eierschalen, kaasrestjes in een bakje in de keuken. Je afval moet je wel in stukjes snijden. ’s Avonds maak je dit bakje leeg in je Bokashi-container, je duwt het stevig aan en je strooit er een lepel Bokashi-starter over. Dit zijn zemelen waar effectieve micro-organismen (Em) zijn aan toegevoegd die ervoor zorgen dat je afval gaat fermenteren in plaats van rotten.
* Zo vul je de container dagelijks laag per laag tot hij vol is. Met ons gezin van vijf duurt het iets langer dan een week voor de emmer tot aan de rand gevuld is.
* Na enkele dagen wordt er in de emmer vocht geproduceerd dat je via het kraantje aftapt. Dit ruikt een beetje zuur, min of meer zoals pickles. Deze vloeistof verdun je 1:100 om je planten te gieten of je giet het puur in de afvoer.
* Als de container vol is, laat je hem nog één of twee weken ongeopend staan en je tapt geregeld de vloeistof af.

En dan... komt het moeilijkste voor een stadsbewoner. Je moet het gefermenteerde afval een aantal weken begraven in oude of nieuwe grond zodat het omgezet kan worden in compost. En daar zat ik met een probleem. Ik heb een terras, geen tuin. Er is ook geen braakliggend terrein vlakbij ons huis, waar ik stiekem ’s nachts mijn compost kan gaan begraven. Ik woon in het centrum van de stad, wat betekent dat mijn buren evenmin over een tuin beschikken.

Na lang denken heb ik het volgende gevonden. In de kelder stond nog een grote, oude plastic afvalcontainer. Die heb ik voor een deel gevuld met goedkope potgrond, dan een emmer Bokashi, weer een laag grond, de tweede emmer Bokashi en dit bedekt met de rest van de zak grond. Die container staat nu al een week of vijf in de kelder en we hebben niks last van geur. Dit is al een goed teken, niet? Binnen één of twee weken zou ik mijn eerste compost moeten hebben.

Of het lukt, laat ik nog weten!

9 september 2008

Opruimen, een eenvoudige strategie


“Have nothing in your houses that you do not know to be useful or believe to be beautiful.”
William Morris



Ik vind het prettig om wakker te worden in een opgeruimd huis en ik ga ervan uit dat dit voor iedereen zo is. Voor de ene is het vanzelfsprekend 's avonds de woonkamer en de keuken helemaal op te ruimen, voor de andere is dit een opdracht die te zwaar is. Spullen blijven liggen op plaatsen waar ze niet thuishoren en andere rommel nestelt zich daar heel stilletjes, zonder dat je er erg in hebt, gezellig bij. Voor je het weet is de chaos niet te overzien. Orde brengen in je huis - en in je hoofd - wordt een opgave en je weet niet waar je moet beginnen.

Het eenvoudigste is dat je ofwel een dag voorziet om meteen een hele kamer aan te pakken ofwel elke dag een kwartiertje tot je helemaal klaar bent.

Kies een kamer of een deel van een kamer, bijvoorbeeld je bureau of je kleerkast, maar zeker de plek die je het meest stoort.

Voorzie vier bakken of dozen:
* 1 voor spullen die je wil weggooien
(oude kranten en tijdschriften, dingen die stuk zijn)
* 1 voor dingen die je kan weggeven of wil verkopen op een rommelmarkt
* 1 voor dingen waarvan je twijfelt of je er afstand van kan doen
* 1 voor spullen die in een andere kamer thuishoren

Pak de dingen die je op je weg door de kamer tegenkomt, één voor één vast en beslis in welke bak ze horen. Maak er geen gewetenszaak van. Doe er niet langer dan 10 seconden over. Vind je die vaas eigenlijk afschuwelijk, maar houd je ze bij omdat iemand ze ooit heeft cadeau gedaan, gooi ze weg. Wat overblijft en je dus echt wil bijhouden, leg of zet je op de juiste plaats terug. Dit kan ook het juiste moment zijn om meubels eens anders te schikken, vooral als je daardoor een groter ruimtegevoel creëert.

Maak de gevulde bakken zo snel mogelijk leeg. Gooi weg wat weg moet, zet de bak met weggeefspullen in de koffer van je auto en breng hem naar de kringloopwinkel of naar iemand die je er plezier mee doet, stockeer de dingen waar je aan twijfelt op de zolder of in de kelder. Als je ze een half jaar lang niet gemist hebt, geef ze dan weg. De spullen die naar een andere kamer moeten, zet je op hun plaats.

En dan is het tijd om jezelf te belonen! Neem een kop koffie of een glas wijn en iets lekkers erbij, ga voor je opgeruimde plek zitten en geniet! En maak een afspraak met jezelf welk ander stukje van je huis de volgende keer onder handen genomen wordt.

5 september 2008

36 simpele dingen om van te genieten

Een eenvoudige manier om meer te halen uit je dag is intens genieten van kleine dingen, al duren ze maar heel even. Een fijn muziekje om mee wakker te worden, je eerste kopje koffie bij het ontbijt, ze kosten (bijna) niks. Als je er zo een aantal over je dag spreidt, word je vanzelf een vrolijker mens. Dit is een greep uit de dingen waar ik van houd.

1. Frambozen ... lekker
2. Een goed boek
3. Fijne muziek in de auto
4. Verse koffie
5. Een lange warme douche
6. De geur van gemaaid gras
7. Wakker worden in een opgeruimd huis
8. Nog vijf minuutjes blijven liggen nadat de wekker is afgelopen
9. Pure chocolade
10. De geur van koekjes in de oven
11. Een lange natuurwandeling
12. Het huis enkele uren helemaal voor jezelf hebben
13. Een middagdutje
14. Rode wangen en een koude neus na een winterwandeling
15. Een briesje op een hete dag
16. Hard meezingen met je favoriete cd
17. Een kom verse soep als je natgeregend thuiskomt
18. Vrienden van lang geleden op een onverwachte plek tegenkomen
19. Klaprozen langs de weg
20. Een echte glimlach krijgen van een voorbijganger
21. De geur van een baby
22. Een cadeautje mooi inpakken
23. Iemand blij maken met een complimentje
24. Een massage krijgen
25. Je spaarrekening zien groeien
26. De geur van pas gewassen was
27. Met een gekregen cadeaubon iets leuks voor jezelf kopen
28. Een compliment krijgen van je collega
29. Iemand een kaartje sturen om hem/haar te bedanken
30. Op een koude dag achter het raam in de zon zitten
31. Een kop koffie EN een stukje pure chocola
32. In een blog een bericht lezen dat wel voor jou geschreven lijkt te zijn
33. Helemaal tot aan je werk fietsen zonder te moeten stoppen voor een rood licht
34. Thuiskomen van je werk net voor het begint te regenen
35. Een opgeruimd bureau
36. Terugdenken aan iets waar je heel erg hard moest om lachen

3 september 2008

Een pure boost


Sinds mijn twaalfde was ik ervan overtuigd dat ik niet langer kon lopen dan pakweg een kilometer. Een korte afstand in een snelle tijd lukte wel, turnen en judo ook, maar afstanden lopen, neen.

In mei dit jaar stond ik op de Scheldekaaien te kijken naar de mensenmassa die de 10 Miles in Antwerpen liep. Alle leeftijden, maten en gewichten liepen daartussen. Ze hadden op dat moment al 9 kilometer achter zich. En ik zou nog geen 5 kilometer kunnen halen? Toen een buurvrouw erbij kwam staan en vertelde dat ze het start to run programma voor 5 kilometer bijna had afgerond, stond mijn besluit vast: loopschoenen kopen, programma downloaden en gewoon beginnen!

Ik kreeg zelfs mijn man mee, negen weken lang drie keer per week. De training verliep niet altijd even gemakkelijk en ik heb me oud en stram gevoeld, maar we kunnen het! Het geeft een ongelooflijke boost aan je zelfvertrouwen als je na al die jaren met een beetje motivatie en doorzetten met de juiste begeleiding het eindelijk toch kan.

Mijn energiepeil is serieus gestegen en ik voel me fitter. Nu loop ik nog drie keer per week mijn 5 kilometer. En het plan is om verder te gaan naar de 10 zodra ik voel dat ik er klaar voor ben. Hopelijk is tegen dan het vervolg op Start to run niet volledig van het net verdwenen.

18 september 2007

Puur en simpel

Twee manieren om geluk te ervaren:

De ene manier is de tastbare schoonheid van onze omgeving te verhogen. De andere is alles te verwijderen wat die ervaring in de weg staat.